Smileys?

Jag har säkert berört detta ämne tidigare men eftersom jag fortfarande inte kommit fram till någon slutsats tycker jag att det kan vara värt att ta upp igen. Jag har länge funderat över huruvida man borde använda smileys i blogginlägg eller inte. Å ena sidan känns det som om inläggen och bloggen i allmänhet blir aningen oseriös när hälften av inläggen består av smileys. Å andra sidan känns det hela mer lättsamt och det kan vara lättare att förmedla hur allvarlig man är eller vilket känslotillstånd man befinner sig i.

Ett inlägg utan smileys har en tendens att kännas väldigt tungt och allvarligt även om bloggaren inte har för avsikt att förmedla den känslan. Samtidigt finns det de som använder en smiley för att avsluta varenda mening, stycke, ord. De invaderar alltså inläggen så att det i stället för att bli ett bra inlägg blir ett inlägg som man inte orkar läsa eftersom det blir ständiga avbrott som visar bloggarens känslor alltför väl.

Jag har tidigare valt att inte använda några smileys alls eftersom jag inte vill riskera att framstå som oseriös. Samtidigt känner jag att jag inte alltid vill vara jätteseriös eller allvarlig utan vill kunna slänga in ett fullkomligt meningslöst inlägg då och då med tillhörande smiley utan att för den sakens skull vandra över i "hej-jag-är-fjorton-år-och-bloggar-bara-för-att-få-mycket-uppmärksamhet-träsket".

Det kan vara en hårfin gräns. Jag får testa mig fram helt enkelt. Vad tycker ni?


webvoter poll
Ska smileys användas i blogginlägg?

Ja - Men inte så många och inte i alla inlägg.
Ja - Många smileys gör inläggen roligare.
Nej - Det ser inte bra ut.

View results

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0