Skottlossningar och inställda bussar.

Innan jag flyttade till Borås bodde jag i Backa i Göteborg. Jag har inte haft något emot att växa upp där. Visst, det är kanske inte den finaste stadsdelen och det har till och från varit stora problem i området. Men jag tror att det kvittar var man bor för alla områden har sina problem. Nu anser jag dock att det har gått till överdrift. Var och varannan dag pratar jag med släkt och vänner som bor kvar och det pratas mycket om skottlossningar, bilbränder, inbrott, vandalisering, rån, misshandel och till och med mord. Det sägs sällan eller aldrig något positivt om Backa längre och om något positivt slinker igenom glåporden handlar det oftast om att det är bra att de satt in extra poliser som patrullerar i området.

Det handlar om gäng och vilsna människor som faller lätt för grupptryck. Det är de som förstör. Det handlar om ungdomar som inte diciplineras tillräckligt hemma och/eller helt enkelt inte har någonstans att ta vägen utanför skolan. Det är de som förstör. Vad som är synd är dock att alla dessa skottlossningar, vandaliseringar och allt vad det är påverkar alla boende i stadsdelen. Bussarna ställs in var och varannan dag helt enkelt för att Göteborgs spårvägar inte vågar låta sina chaufförer köra där eftersom risken för att de blir beskjutna, misshandlade eller får bussarna vandaliserade är så hög. De vågar inte utsätta sina passagerare för våldet som hela tiden trappas upp. 


Men det är få som förstår att bussarna ställs in därför att det helt enkelt inte är säkert för chaufförerna att köra där. Busschaufförer är som många redan vet ofta hatobjekt. Folk blir irriterade för att bussarna inte kör som/där de vanligtvis kör. De blir irriterade för att de bestraffas på grund av vad andra gör. Det är klart att det är tråkigt att det ska behöva vara så. Men få tänker på att busschaufförer är människor också. Min mamma är busschaufför som ofta kör i Backa. Varför ska hon riskera sitt liv för att köra irriterade människor? Tyvärr. Men till dess att det har blivit bättring i området finns det ingen anledning att utsätta någon för extra risker. Är du arg för att bussarna inte kör? Rikta då inte ditt hat mot Göteborgs spårvägar som försöker skydda sina anställda. Rikta ditt hat mot föräldrar som inte kan uppfostra sina barn. Rikta ditt hat mot kommuner som inte erbjuder tillräckligt med aktiviteter för uttråkade ungdomar. Rikta ditt hat mot de kriminella som slutat använda huvudet fullkomligt. 

Det är på många sätt tråkigt att det blir kollektiv bestraffning. Men för mig känns det mycket mer tråkigt att en stadsdel kan förfalla så brutalt. Att det kan finnas så mycket kriminalitet att inte ens kollektivtrafiken kan fungera som den är menad till. Min poäng? Tänk till en gång extra innan ni klagar och fundera över vad det egentligen är som är värt att bli förbannad på. Over and out.

Ursäkta det långa inlägget. Men har ni läst så här långt kan ni väl slänga in en kommentar om vad ni tycker och tänker? Bilden är tagen härifrån!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

det är helt fruktansvärt!

2011-08-26 @ 00:15:59
URL: http://Mikaelapc.wordpress.com
Postat av: annelie andersson

Hej mitt hjärta:) Läste precis ditt inlägg om händelserna i Backa. Tyckte det var bra men du får ju höra mitt tjat ofta i o m att jag jobbar med det. Tack för ditt tålamod. Älskar dig,pussipuss:)

2011-08-26 @ 01:06:27

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0