Skuldkänslor?

Hela dagen idag har gått i plugg-tecken. Spenderade lite drygt fyra timmar i biblioteket med Isabell förut som sagt där vi fick skrivit var sitt paper till SST 2 som vi har i morgon och som handlar om klasskillnader och att det man har med sig i ryggsäcken från föräldrar och omgivning påverkar de val man gör i livet och de begränsningar/möjligheter man känner att man har. Intressant ämne. Synd bara att hon som knåpat ihop litteraturen tar död på ämnet lite genom att bara bajsa ur sig akademiska ord. 



Nu har jag precis suttit och läst två texter. Eller ja. Det var väl lite att ta i. Den ena texten är en engelsk text som vi i studiegruppen valt att dela upp i olika delar så att alla slipper läsa allt utan vi tar några sidor var och sammanfattar och sedan knåpar vi ihop vad den handlar om. Min del var inte så läsvärd. Det jag fick fram var att teknologin i samhället utvecklas allt snabbare och att det påverkar våra sociala relationer och samhället i allmänhet. NO SHIT?!


Den andra texten hade jag bara varannan sida av eftersom jag missat att det var dubbla sidor när jag kopierade. Hoppsan. Men jag har läst det jag har och jag tror mig förstå vad det hela handlar om. En text som onekligen frambringar skuldkänslor när man läser den. Den pekar på skillnaderna mellan rika och fattiga. Eller rättare sagt fattiga i u-länder och fattiga i i-länder. Visst är det jättehemskt att man troligtvis skulle kunna undvika att ett barn dör genom att skänka pengar till olika organisationer i stället för att köpa nya skor. Och jag har absolut inget emot att skänka pengar, men jag litar inte på organisationerna. Nåja. Jag tänker inte låta mitt samvete påverkas mer ikväll utan nu tänker jag slappa en stund innan det är dags att sova.

Översta bilden tagen härifrån.
Nedersta bilden tagen härifrån.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Alla vill att vi ska ha skuldkänslor. Alla vill att vi ska må skit för att vi kostar på oss ett par skor eller en lunch ute. Trött på det!



(trött på allt, sorry haha. Bitter tjej)

2011-09-11 @ 23:50:25
URL: http://mikaelapc.wordpress.com

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0